“Er zijn heus nog zorgen en er zijn ook ondernemers die het financieel nog steeds moeilijk hebben, maar over de hele linie gaat het niet slecht. Er is hier en daar wel wat leegstand, maar dat heb je in elk winkelcentrum”, zegt Kim de Ruiter, voorzitter van de Ondernemersvereniging Pijnacker Centrum.
Er is nog steeds veel veerkracht onder de ondernemers, merkt Kim. En het centrum krabbelt weer op. Er worden plannen gemaakt, er komen weer activiteiten die enkele jaren zijn weggeweest. Zoals volgende week zaterdag, wanneer voor het eerst in twee jaar weer een jaarmarkt annex braderie wordt gehouden op het Raadhuisplein en in de omliggende straten. Van 10 tot 17 uur zal het centrum weer ouderwets gezellig zijn, verwachten de ondernemers. Ook het straattheaterfestival, dat vanwege corona in de afgelopen twee jaar niet kon worden gehouden, komt weer terug. Op 2 juli lopen er op en rond het plein weer allerlei artiesten rond die hun kunsten vertonen aan het winkelend publiek.
Onderzoek
De ondernemers werken samen met de gemeente en de vastgoedbeheerders met nieuwe elan aan het toekomstbestendig maken van het winkelhart van Pijnacker. Ze willen daarom graag weten hoe de bezoekers het winkelcentrum beleven en waar ze behoefte aan hebben. Ook is het belangrijk om van de winkeliers en andere ondernemers e horen hoe zij de toekomst zien en wat ze willen en kunnen bijdragen aan de verbetering van de positie van het centrum.
In het kader daarvan is er momenteel een grootschalig koopstromenonderzoek gaande, dat wordt uitgevoerd door het onderzoeksbureau Strabo. Bezoekers van Ackershof en omliggende winkelstraten worden ondervraagd over hun koopgewoonten en krijgen de kans om te vertellen wat ze missen, wat ze juist plezierig vinden en wat ze zelf zouden doen om Pijnacker-Centrum aantrekkelijker te maken, als ze het zelf voor het zeggen zouden hebben. Ook de ondernemers worden benaderd om hun ideeën te geven en om te weten te komen wat ze zelf van plan zijn te gaan doen in de komende jaren.
Aantrekkelijk houden
Kim de Ruiter: “We willen weten hoe toekomstbestendig het winkelcentrum is en wat we kunnen doen om Pijnacker-Centrum voor de toekomst aantrekkelijk te houden. Veel antwoorden kunnen we zelf wel invullen, maar het is goed als een extern bureau daar een gedegen onderzoek naar doet. Zij hebben daar ervaring in, ze kunnen verbanden leggen tussen de antwoorden die mensen geven en ze kunnen het vergelijken met de uitkomsten van soortgelijke onderzoeken in andere winkelcentra.”
Misschien zal ook uit het onderzoek wat meer duidelijk worden hoe het momenteel werkelijk gaat met de ondernemers die in het centrum van het dorp actief zijn. Ze heeft zelf de gevolgen ondervonden van corona: ze moest met haar lunchroom Ommekantje stoppen omdat de omzet door corona zo was teruggelopen dat het niet meer haalbaar was om door te gaan. “Ik heb de zaak helaas moeten verkopen. Soms is op tijd stoppen ook een kwestie van ondernemen. En we weten heus wel dat er meer ondernemers zijn die zwaar geraakt zijn. Maar winkeliers laten niet snel het achterste van hun tong zien. Toegeven dat het niet meer lukt vinden ze vaak moeilijk. Het voelt toch als falen.”
Vertrouwen
De Ruiter is zelf op een andere manier doorgegaan als ondernemer. Ze werkt nu als zzp’er in de horeca en verleent dus als voorzitter haar diensten aan ondernemersvereniging. Ze heeft er vertrouwen in dat er nog steeds een goede toekomst is voor het Pijnackerse winkelcentrum en de ondernemers die daarin actief zijn. “We doen er alles aan om de consument weer goed van dienst te zijn. De uitkomsten van het onderzoek gaan ons daar zeker bij helpen.”
Met dank aan: Paul Houkes